سه شنبه ، ۵ بهمن ۱۳۹۵
خانه / علمی و آموزشی / سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم)

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم)

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم)
سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم)

طراحی و ابزار آن (فصل سوم)

ابزار‌ها:

در این فصل می‌خواهیم دو بخشِ اصلیِ طراحی (۱- طراحی شخصیت‌ها ۲- طراحی پس زمینه) را آموزش دهیم. در این فصل با دو ابزار مهم آشنا می‌شویم. این دو ابزار منوی Tools و صفحه طراحی است.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (1)

حالا می‌خواهیم یکی به یکی کار ابزار سمت چپ تصویر را توضیح دهیم.

ابزار Selection سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (2) :

با این ابزار می‌توانید شکل‌ها، متن‌ها، فیلم‌ها و تصویر‌های مختلف را انتخاب نموده و آن‌ها را حذف یا تغییر دهید.

ابزار subselection سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (3) :

با کمک این ابزار می‌توانید شکل ظاهری همه اشکال را تغییر دهید. برای مثال یک دایره داریم و می‌خواهیم آن را تبدیل به یک مستطیل کنیم.

پس ابتدا یک دایره بکشید. با ابزار سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (3) روی دایره کلیک کنید. می‌بینید که حاشیه‌های شکل تغییر می‌کند.

خب حالا باید برای اینکه دایره به مستطیل تبدیل شود ضلع‌ها (فاصله خطی بین دو راس شکل) را شکسته کنیم. روی یک ضلع دایره کلیک راست کنید. می‌بینید که گزینه روی Cubic است که به معنای خط قوس دار است. البته گزینه Quadratic (خط خمیده) هم وجود دارد ولی چون می‌خواهیم مستطیل رسم کنیم باید گزینه Linear را انتخاب کنیم. به همین ترتیب چهار ضلع دایره را خط شکسته کنید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (4)

حالا یک لوزی داریم که باید آن را به مستطیل تبدیل کنیم. اکنون باید راس‌های لوزی را به گونه‌ای تغییر مکان دهیم که تبدیل به مستطیل شود.

راس‌های شکل را بگیرید و به اطراف بکشید تا شکل مطلوب بدست آید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (5)

خب مستطیل هم ساخته شد حالا می‌خواهیم این مستطیل را تبدیل به یک شش ضلعی کنیم. با ابزار روی مستطیل کلیک کنید. روی ضلع بالایی شکل، راست کلیک کنید و گزینه insert vertex را انتخاب نمائید. این گزینه روی اشکال نقطه قرار می‌دهد. می‌بینید که روی ضلع بالایی مستطیل نقطه‌ای ایجاد شده است. نقطه ایجاد شده را به سمت بالا بکشید. برای ضلع پائینی شکل نیز همین مراحل را تکرار نمائید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (10)

ابزار Transform سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (11) :

با این ابزار می‌توانید پس از حرکت دادن شکل‌ها با ابزار سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (12) اندازه شکل را تغییر دهید. برای مثال یک مربع رسم کنید سپس با ابزار سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (12) حرکتش دهید. حالا روی ابزار سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (11) کلیک کرده و اندازه شکل را تغییر دهید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (13)

می‌بینید که شکل، در حال حرکت ابعادش تغییر می‌کند.

ابزار Perspetive سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (14) :

با کمک این ابزار می‌توانید از یک راس با توجه به دو راس کناری ابعاد شکل را تغییر دهید. برای مثال یک مربع رسم کنید. روی ابزار سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (14) کلیک کنید. یک راس را به اطراف بکشید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (15)

می‌بینید که شکل با توجه به دو راس کناری تغییر! می‌کند.

ابزار Fill Transform سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (17) :

این ابزار مانند ابزار سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (11) برای تغییر شکل اشکال در حال حرکت کارآیی دارد.

ابزار Motion path سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (18) :

به شما امکان حرکت دادن اجسام را می‌دهد. (با عملکرد این ابزار در فصل قبل آشنا شده‌اید.)

ابزار Line سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (19) :

برای کشیدن خط، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کشیدن خط راست هنگام رسم شکل دکمه Shift را پائین نگه دارید.

ابزار Pencil سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (20) :

با کمک این ابزار می‌توانید طوری طراحی کنید که انگار با مداد کار می‌کنید.

ابزار Pen سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (21) :

با این ابزار علاوه بر رسم خط خمیده می‌توان اشکال نسبتا سه بعدی رسم کرد.

ابزار Text سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (22) :

برای درج متن به کار می‌رود. ابتدا روی این ابزار کلیک کنید. قسمتی را که می‌خواهید روی صفحه طراحی بکشید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (23)

متن خود را بنویسید. (نرم افزار سویش زبان فارسی دارد.) با دو نقطه سبزی که کنار متن قرار دارد می‌توانید محدوده نوشته‌ها را تعیین کنید.

ابزار Ellipse سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (24) :

با کمک این ابزار می‌توانید دایره و بیضی طراحی کنید. برای کشیدن دایره‌ای با شعاع‌های مساوی در حین رسم دکمه Shift را پائین نگهدارید.

ابزار Rectangle b سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (25) :

ابزاری برای رسم مربع و مستطیل. برای مساوی بودن قطر‌های مربع و مستطیل نشدن در هنگام رسم دکمه shift را پائین نگه دارید.

ابزار Auto shape سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (26) :

طرح‌ها و شکل‌های آماده که می‌توانید از آن‌ها استفاده خوبی کنید. برای استفاده از کاربرد‌های مفید این ابزار کلیک راست روی آن ابزار کرده و ماوس را به پائین بکشید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (28)

ابزار Component سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (29) :

این ابزار تمام طرح‌ها، شکل‌ها، قاب‌ها و پس زمینه‌های آماده سویش را شامل می‌شود. برای استفاده از خدمات این ابزار روی آن کلیک کرده و تک گزینه موجود را بزنید. صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که دارای دسته بندی است که اشکال دسته دسته کرده است. از دسته مورد نظر خود روی شکل مورد نظر خود کلیک کنید. می‌بینید که تصویر شکل (به صورت ثابت و متحرک) در زیر صفحه نشان داده می‌شود.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (31)

ابزار Knife سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (32) :

این ابزار که با نام چاقو شناسانده شده است برای بریدن اشکال و خط کشی اشکال به کار می‌رود.

ابزار Hand سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (33) :

این ابزار برای تکان دادن صفحه طراحی به کار می‌رود.

ابزارZoom سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (34) :

این ابزار هم که برای دور و نزدیک کردن صفحه طراحی است.

تنظیمات اشکال:

برای تنظیم و متناسب کردن اشکال در سویش صفحه‌ای طراحی شده است که پنل Properties نام دارد. خب برای مثال ما می‌خواهیم ابعاد و دیگر تنظیمات یک دایره را تغییر دهیم. خب پس شروع می‌کنیم. ابتدا یک دایره رسم کنید. سپس روی آن کلیک کنید. می‌بینید که در بالای صفحه پنل Properties باز می‌شود.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (35)

روبروی شکل سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (36) که فضای خالی وجود دارد اسم شکل را به فارسی، دایره بنویسید. پایین‌تر از آنجایی که دو شکل سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (37) و سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (38) وجود دارند می‌توانید ابعاد شکل را مشخص کنید.

باز هم پایین‌تر از آن روبروی جایی که شکل سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (39) وجود دارد می‌توانید نوع حاشیه شکل را مشخص کنید.

در جای سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (40) می‌توانید میزان کلفتی و نازکی خط دور شکل را مشخص کنید. در ضمن با دو گزینه سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (41) و سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (42) نیز می‌توانید رنگ دور شکل و خود شکل را مشخص کنید که در فصل بعدی آن را کامل یاد می‌گیرید.

حالا شکل پائینی سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (39) یعنی سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (41) را انتخاب کنید تا منویی تازه باز شود. در منوی باز شده روی شکل سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (43) کلیک کنید تا در صفحه کوچک باز شده بتوانید رنگ دور شکل خود را تغییر دهید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (44)

مربع مشکی کنار صفحه، رنگی که انتخاب می‌شود را نمایان می‌کند. فضای کناری آن کد رنگ را می‌نویسد که برای زبان Html مورد نیاز است. فضای کناری آن هم که Alpha نام دارد میزان شفاف یا کدر بودن رنگ را مشخص می‌کند. با استفاده از قطره چکان نیز می‌توانید رنگ شکلی را که در صفحه طراحی قرار دارد و شما در این صفحه آن را نیافته‌اید را برای شکل مذکور لحاظ کنید. اگر رنگ‌های موجود در صفحه مطلوب شما نیست نیز می‌توانید با شکل هفت رنگ کناری قطره چکان خودتان رنگ بسازید.

و حالا روی شکل سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (42) کلیک کنید تا منوی تنظیمات رنگ‌های داخلی شکل باز شود.

کار با این منو کمی سخت‌تر از منوی قبلی است. شما در این منو چهار راه برای پر کردن شکل خود دارید که گزینه‌های آن در شکل نشان داده شده است.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (45)

گزینه اول این است که شکل شما تو خالی و بدون رنگ باشد. گزینه دوم به شما اجازه می‌دهد که شکل خود را با یک رنگ جامد و یکنواخت پر کنید. گزینه سوم رنگ‌های ترکیبی دارد که می‌توانید برای شکل سایه تولید کنید. گزینه چهارم نیز عکس است که باید جای شکل را با عکس بپوشانید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (46)

کار با گزینه اول و دوم را یاد گرفته‌اید پس بلافاصله سراغ گزینه سوم می‌رویم.

گزینه سوم را انتخاب کنید. برای مثال می‌خواهیم شکل ما آبی و سایه خاکستری رنگ داشته باشد. در نوار بلند زیر آن دو فلش می‌بینید. روی فلش سفید کلیک کنید و آبی را انتخاب نمائید و حالا روی فلش مشکی کلیک کرده و آن را به خاکستری تغییر دهید. می‌بینید که شکل دو رنگ شده است.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (47)

با کشیدن فلش‌های رنگی روی نوار می‌توانید نسبت‌های رنگ‌ها به هم را تغییر دهید. حالا اگر می‌خواهید جلوه‌های دیگر رنگ‌های ترکیبی را امتحان کنید روی شکل سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (48) کلیک کنید.

حالا گزینه Image یا درج تصویر را انتخاب کنید. منوی زیر نمایان می‌شود.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (49)

با انتخاب گزینه سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (50) تصویر مورد نظر خود را لود کنید. با گزینه سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (51) نیز می‌توانید ابعاد تصویر را تغییر دهید.

یک دایره رسم کنید، سپس یک مستطیل مانند شکل به رنگ دیگر رسم کنید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (52)

روی دایره کلیک راست کنید.

از تمام گزینه‌هایی که می‌بینید فقط برخی از آن‌ها فعلا برای شما مورد استفاده قرار می‌گیرد که آن‌ها را توضیح می‌دهم.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (53)

گزینه اول برای کات کردن و بریدن شکل است. گزینه دوم برای کپی کردن شکل. گزینه سوم برای جای گذاری کردن شکل. گزینه چهارم برای حذف کردن شکل. گزینه پنجم ذخیره کردن شکل در کتابخانه سویش مکس. گزینه ششم برای دسته بندی و گروه کردن شکل‌ها. گزینه نهم برای زیر و رو آوردن شکل برای مثال در همین گزینه روی Bring to forward کلیک کنید تا مستطیل زیر رود و دایره روی آن آید.

تنظیمات انیمیشن‌ها:

در پائین صفحه قسمتی وجود دارد که مربوط به مرتب سازی انیمیشن‌های ساخته شده توسط شماست.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (54)

Movie 4 نام چهارمین انیمیشن ساخته شده من است که با یکبار باز کردن سویش مکس آن را ساخته‌ام. زمانی که گزینه New را انتخاب می‌کنید پروژه انیمیشن جدیدی ساخته می‌شود که شما؛ هم می‌توانید پروژه جدید و هم پروژه قبلی را کنترل و تکمیل کنید.

سویش مکس آموزش ساخت انیمیشن (فصل سوم) (55)

با انتخاب انیمیشن ۵ و ۱ می‌توانید آن‌ها را تنظیم یا تکمیل کنید و یا اشکال و آبجکت‌های انیمیشن‌ها را در هم کپی کنید.

نویسنده: محمد مرادی

همچنین ببینید

خواندن عدد سال به انگلیسی

1. معمولا” سال ها در انگلیسی را به صورت کلی به صورت دوتا دو تا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *